Гаранция – общи положения

Съгласно законодателството на ЕС, ако закупените от вас продукти се окажат дефектни или не изглеждат/не функционират според описанието, търговецът е длъжен да ги поправи, замени, намали цената или да ви възстанови платената сума. Ако сте купили продукт или услуга онлайн или извън търговски обект (по телефон, поща, при домашно посещение), имате също право да отмените и върнете поръчката в срок от 14 дни, без причина и без обяснение.

Ако не сте сигурни какво право се прилага във вашия случай, можете да използвате инструмента за правата на потребителите, който помага да разберете правата си при пазаруване в ЕС.

Всяка държава членка прилага европейските правила чрез своята национална нормативна уредба.

Румънско законодателство

Съгласно ЗИД О.У.Г. № 140/2021 относно продажбата на продукти и свързаните с тях гаранции, както и Орд. № 21/1992 относно защитата на потребителите, настоящите гаранционни условия за продуктите на Magneo Smart се прилагат само за потребители – физически лица или групи физически лица, които купуват, придобиват, използват или консумират продукти извън своята професионална или търговска дейност.

Потребителските права са предвидени в О.Г. № 21/1992 относно защитата на потребителите с последващите изменения и допълнения, както и в О.У.Г. № 140/2021 относно продажбата на продукти и свързаните с тях гаранции, и не се засягат от предлаганата търговска гаранция.

Какво представляват гаранциите на продуктите?

Гаранциите са нашият ангажимент да поправим, заменим или възстановим платената цена без каквито и да било допълнителни разходи за вас, ако продукт, закупен от нас, прояви проблем в рамките на 24 месеца от датата на покупката.

Какъв вид гаранции имат продуктите?

Всички предлагани от нас продукти стандартно се ползват от гаранция за съответствие и техническа (търговска) гаранция.

Гаранция за съответствие

Гаранцията за съответствие е гаранцията, предоставяна от продавача съгласно действащото законодателство, с която продавачът гарантира, че продаденият продукт отговаря на спецификациите в документацията на продукта. С други думи, тя ви уверява, че закупеният продукт покрива заявените при продажбата технически и функционални характеристики. По закон тази гаранция не може да бъде по‑кратка от 24 месеца, освен ако средният срок на употреба на конкретния продукт е по‑малък – тогава гаранцията се приравнява на този срок.

От гаранция за съответствие се ползвате на база декларация за съответствие, която може да е отделен документ или да е включена в гаранционния сертификат.

Несъответстващи продукти

Тъй като гаранцията за съответствие се отнася до „съответствието на стоките“, е важно да знаем кога дадена стока е несъответстваща. Несъответстващи са продуктите, които:

  • не могат да се използват за обичайните цели за стоки от същия тип или не отговарят на описанието, типа, количеството и качеството и не притежават функционалността, съвместимостта, оперативната съвместимост и други характеристики, предвидени в договора за продажба;
  • не съответстват на описанието, дадено от продавача, и не притежават качествата на стоките, представени от продавача като мостра или модел;
  • не са годни за специалната цел, която сте съобщили на продавача при сключване на договора и която той е приел;
  • не се доставят с аксесоарите, опаковката, инструкциите за монтаж или други указания, които по разумни очаквания следва да получите или които са предвидени в договора;
  • не получават предвидените в договора актуализации;
  • не притежават количеството, качествата и други характеристики, включително по отношение на трайност, функционалност, съвместимост и безопасност, нормални за стоки от същия тип и които можете разумно да очаквате, като се има предвид природата на стоките и публичните изявления на продавача/производителя (в реклами, етикети и др.);
  • не функционират правилно поради монтаж, когато инсталирането е предвидено в договора и е извършено от продавача, или когато ръководството за монтаж е непълно/неразбираемо и това е довело до неправилен монтаж.

Вижте и чл. 4 „Съответствие на стоките“ от О.У.Г. № 140/2021.

Техническа или търговска гаранция

Техническата гаранция се предоставя доброволно от производителя, описана е в спецификациите и осигурява сервиз при технически проблеми. Законът не установява минимален срок за нея – съдържанието ѝ е по преценка на производителя. Някои предлагат единен срок за целия продукт, други – различни срокове за отделни компоненти (напр. 6 месеца за акумулатор и 12 месеца за дисплей при лаптоп). В повечето случаи техническата гаранция е поне равна на законовата гаранция за съответствие. Така е и при нашите продукти. Всички продукти, предлагани от Magneo Smart SRL, имат 24 месеца техническа гаранция.

В О.У.Г. № 140/2021, чл. 2 „Определения“, т. 12 тя е посочена като търговска гаранция и означава: всеки ангажимент на гаранта към потребителя, предвиден в гаранционния сертификат или в наличната реклама към момента на/преди сключване на договора, в допълнение към законовите задължения на продавача относно гаранцията за съответствие, за възстановяване на цената или за замяна/ремонт/поддръжка, когато стоките не отговарят на спецификации или други изисквания, несвързани със съответствието.

Само за техническата гаранция се издава гаранционен сертификат.

Гаранции при дефектни продукти

Винаги имате право на минималната, безплатна 2‑годишна гаранция, независимо дали купувате онлайн, в магазин или по поща. Тази 2‑годишна гаранция е минимално право (чл. 9, ал. (1) от О.У.Г. № 140/2021).

Ако продукт се окаже дефектен или несъответстващ, продавачът трябва да го ремонтира или замени без допълнителни разходи, или да предостави намаление на цената или да възстанови изцяло платената сума в разумен срок, който не може да надвишава 15 календарни дни.

Обичайно можете да поискате частично или пълно възстановяване само ако ремонтът/замяната са невъзможни.

Предупреждение!

Може да нямате право на обезщетение за незначителен дефект, като фини драскотини или отчупвания, особено при феритните магнити, когато това е посочено в описанието на продукта.

(чл. 11 „Корективни мерки при несъответствие“, ал. (5) от О.У.Г. № 140/2021)

Как да получите ремонт/замяна или възстановяване на сумата

Двугодишната гаранция започва от момента на получаване на продукта. Ако в рамките на тези 2 години продуктът се окаже дефектен, продавачът трябва да предложи решение. В някои държави от ЕС можете да претендирате и към производителя (чл. 9, ал. (1) от О.У.Г. № 140/2021).
Ако продуктът се повреди в рамките на една година, се предполага, че проблемът е съществувал към момента на доставката, освен ако продавачът не докаже противното. Следователно имате право на безплатен ремонт или замяна, а ако това е твърде трудно/скъпо – на намаление на цената или възстановяване на сумата (чл. 10 „Доказателствена тежест“, ал. (1) от О.У.Г. № 140/2021).
Ако повредата настъпи след първата година, все още имате право на безплатен ремонт/замяна или поне на намаление/възстановяване, но може да се наложи да докажете, че проблемът е съществувал към момента на получаването.

Какво става, ако нямам фактура?

Гаранционният ни ангажимент се отнася само за продукти, закупени от Magneo Smart SRL. Данъчната фактура, издадена от Magneo Smart SRL, удостоверява покупката. Ето защо при ползване на гаранция ще е необходимо да представите фактурата.

Трябва ли да пазя опаковката за гаранцията?

Не. Но опаковката може да е полезна при изпращане за връщане или сервиз.

Продуктът е добавен в списъка с желания
Продуктът е добавен за сравнение